woensdag 16 oktober 2013

PanPastel en aquarelleren?

Ik gebruik nu een tijdje PanPastel en wilde ook eens kijken of er nog andere dingen mee mogelijk waren. PanPastel is een pastelkrijt (pastel) in een plastic bakje (pan). Dus het leek mij logisch te googlen op het woord 'pastelkrijt'. Zo stuitte ik op een artikel in Wikipedia. Een interessant verhaal met aanknopingspunten. In het verhaal van Wikipedia staat namelijk o.a. te lezen:
  • kleuren mengen met behulp van een doezelaar
  • gebluste kalk gemengd met een pigment door toevoeging van een oplossing in water van Arabische gom
Nou ja, ik heb doezelaars en water in de kraan. Dus het experimenteren kon beginnen. Ik begon met de doezelaar. Ik bracht PanPastel op mijn doezelaar aan en ging er daarna rechtstreeks mee op papier. Geen mooi effect!


PanPastel met doezelaar: een korrelig en kruimelig effect

Ik was niet voor één gat te vangen. Eens proberen of het uitwassen van de pastelkrijt met een waterpenseel nog tot iets kon leiden. Ook dat was niet echt een succes. Ik vermoed dat de PanPastel te stevig op het papier gedrukt was waardoor de pastelkrijt zich niet liet uitwassen met het  waterpenseel.


Panpastel met doezelaar en daarna uitwassen met waterpenseel: een vlekkerig effect

Ik gaf het niet op en wilde rechtstreeks met mijn waterpenseel de PanPastel opnemen uit het bakje. Ik durfde dat niet aan en koos daarom gebruik te maken van een soort paletje. Op een stukje papier bracht ik met een Sofftool PanPastel aan. Met mijn waterpenseel ging ik daarna aan de slag. Pastelkrijt op de penseelpunt en inkleuren maar.


PanPastel met waterpenseel en paletje
 
Dit ging een stuk beter. Tijd om een hele stempelafdruk in te kleuren. En dit is het resultaat.
 
 
Is het experiment van aquarelleren met PanPastel geslaagd?
Het is zeker nog niet tiptop, maar er lijken wel mogelijkheden te zijn om te aquarelleren met PanPastels.
 
Benieuwd
Wat vindt u hiervan? En heeft u al eens een keer geaquarelleerd met PanPastel of op een andere niet-droge wijze gewerkt met PanPastel? Wij zijn benieuwd naar uw reacties


Geen opmerkingen: